De personen achter Hazolutions
Marc Ruijten

Marc Ruijten

Marc Ruijten (1960) is toxicoloog, epidemioloog en GAGS. Na een opleiding en promotie op het gebied van arbeid en gezondheid is hij geland in Rotterdam. Bij de GGD en later de GHOR raakte hij geïnteresseerd chemische incidenten.

Hij doet daar sinds 1995 dienst als GAGS, was betrokken bij OTO van hulp- en zorgverleners over risicobeoordeling en management van incidenten met gevaarlijke stoffen en was projectleider voor interventiewaarden gevaarlijke stoffen.

Daarna is hij door het RIVM gevraagd om het Centrum voor Gezondheidsonderzoek na Rampen op te zetten en de interventiewaarden verder internationaal te versterken. 

In 2007 heeft hij zijn carrière voortgezet als zelfstandig toxicoloog onder de naam CrisisTox Consult. Ook daar was crisis en (volks)gezondheid zijn leidraad. Vanaf 2009 heeft hij zijn werkzaamheden uitgebreid naar de zorg en deze vanaf 2017 ondergebracht bij Hazolutions. 

Hazolutions was mede-auteur van een samenhangende methode voor de ziekenhuis- en prehospitale opvang van gecontamineerde slachtoffers, OTO-activiteiten voor zorg- en hulpverleners, een IGS
e-learning en een cursus IGS aandachtsfunctionaris. Voor enkele traumacentra doet Marc dienst als vaste IGS-adviseur.

Dennie Wulterkens

Dennie Wulterkens

Dennie (1961) is een van dé gezichten van reanimatie- en spoedeisende hulp onderwijs in Nederland. Een bevlogen verteller en opleider. Van origine ambulance-, IC en SEH-verpleegkundige en zelfs brandweerman om zich te mogen bekwamen in gevaarlijke stoffen en bevrijdingstechnieken. Dennie leidt deelnemers én instructeurs op voor onder andere de cursussen ALS, ILS, AHLS, BLS en PBLS, en hij is educator voor de NRR. Daarnaast doceert hij over bevrijdingstechnieken uit voertuigen voor de brandweer en diverse preklinische medische hulpdiensten, en is via Hazolutions nauw betrokken bij onderwijs over gevaarlijke stoffen.

Dennie heeft als directeur van OSG-VvAA en QT Time diverse internationaal erkende cursussen op dit gebied in Nederland geïntroduceerd, dan wel zélf cursorisch onderwijs ontwikkeld als er geen gepaste cursus bestond om een behoefte te dekken, zoals CRM-gerichte cursussen.